صفحه اصلی دوره ام بی ای حرفه ای مشاوراندوره مینی ام بی ای مشاوران  | بسته  مدیریت مکاتبه ای  |    سایت جدید موسسه مشاوران  
 
  بانک مقالات مشاوران - همه چیز درباره مدیریت      
 
  برای مشاهده توضیحات لطفا کلیک فرمایید  
  برای مشاهده توضیحات لطفا کلیک فرمایید برای مشاهده توضیحات لطفا کلیک فرمایید  
 

كسب و كار خانگي با تاكيد بر پرورش كرم خاكي

خلاصه:امروزه در آمريكا هم اكنون بيش از 43 ميليون نفر بصورت پاره وقت و حدود 13 ميليون نفر بصورت تمام وقت از طريق كسب و كارهاي خانگي امرار معاش مي‌كنند كه روي هم رفته حدود 20 درصد كل شاغلين اين كشور را تشكيل مي‌دهند. كشور پهناور چين با هدف تصرف بازار تجارت جهاني مدل كسب و كارهاي خانگي را كه از جمله موفق‌ترين مدلهاي توليدي براي كاهش هزينه‌هاي توليد و ساير هزينه‌هاي سربار بشمار مي‌رود، سرلوحه برنامه توسعه اقتصادي كشور قرار داده است.

برچسب‌ها: BP طرح کسب و کار

بسمه تعالي

كسب و كار خانگي با تاكيد بر پرورش كرم خاكي

فرصتي مناسب در عرصه كارآفريني

 

تعاريف و مفاهيم كسب و كار خانگي

 

فعاليت اقتصادي خانگي) ( Home Business: به آن گروه از فعاليتهاي اقتصادي اتلاق مي‌گردد كه امرار معاش خانواده از طريق يكسري فعاليتهاي اقتصادي در فضاي موجود زندگي تأمين گردد.

تجارت خانگي ( Home-based Business ): هرگونه جابجايي و تحويل كالا و خدمات به دست مصرف‌كننده و تا درب منازل متقاضيان بدون توجه به محل توليد كالا يا خدمات، تجارت خانگي ناميده مي‌شود. از مهمترين محاسن تجارت خانگي، كاهش هزينه‌هاي خريد همچون ترافيك و صرفه‌جويي در وقت و انرژي جسمي و روحي، حذف واسطه‌هاي غيرضروري و در نتيجه تقسيم ارزش افزوده كالاها بين توليدكننده اصلي، مصرف‌كننده اصلي و شبكه توزيع است.

كارآفريني خانگي ( Home-based Entrepreneurship ): تبديل يك ايده به فعاليت اقتصادي با استفاده از سرمايه انساني (HC) ، امكانات فيزيكي و فضاي كاري موجود در خانه، كارآفريني خانگي ناميده مي‌شود. با توجه به اينكه زمان و هزينه‌هاي تبديل ايده به محصول در فضاي خانه با استفاده از منابع موجود به حداقل كاهش مي‌يابد، ضريب خطرپذيري و شكست فعاليتهاي كارآفرينانه در منازل كاهش يافته و بسترسازي مناسبي براي فعاليتهاي بعدي فراهم مي‌گردد.

كارگاه‌هاي خانوادگي ( Family Workshop ): وقتي ميزان گردش مالي و نقدينگي يك كسب و كار خانگي به علت موفقيت در فعاليتهاي اوليه اقتصادي در منزل از حد ظرفيت و كشش فضاي خانگي فراتر رود، فضاي فعاليتهاي اقتصادي از منزل به كارگاه‌هاي كوچك در شهرك‌هاي صنعتي يا ساير جاها منتقل مي‌گردد. چنين كارگاه‌هايي كه تمامي كاركنان آن اعضاء خانواده و بستگان درجه يك فاميل محسوب مي‌شوند كارگاه‌هاي خانوادگي ناميده مي‌شوند.

كسب و كار روستايي ( Rural Business ): كسب و كارهاي روستايي نيز امروزه به عنوان يكي از فعاليتهاي محوري در راستاي توسعه متوازن مناطق روستايي، كاهش نرخ بيكاري در مناطق غيرشهري و معكوس‌سازي جريان مهاجرت داخلي از كلان شهرها به شهرهاي كوچك و مناطق روستايي در كانون توجه سياست‌هاي كلان اقتصادي دولتها، هم در كشورهاي توسعه يافته، هم در كشورهاي در حال توسعه قرار گرفته است.

 

امروزه در آمريكا هم اكنون بيش از 43 ميليون نفر بصورت پاره وقت و حدود 13 ميليون نفر بصورت تمام وقت از طريق كسب و كارهاي خانگي امرار معاش مي‌كنند كه روي هم رفته حدود 20 درصد كل شاغلين اين كشور را تشكيل ��ي‌دهند. كشور پهناور چين با هدف تصرف بازار تجارت جهاني مدل كسب و كارهاي خانگي را كه از جمله موفق‌ترين مدلهاي توليدي براي كاهش هزينه‌هاي توليد و ساير هزينه‌هاي سربار بشمار مي‌رود، سرلوحه برنامه توسعه اقتصادي كشور قرار داده است.

تايوان با بهره‌گيري از شيوه‌هاي نوين آموزشهاي مهارتي خصوصاً آموزشهاي از راه دور ، همچنين اتخاذ سياستهاي حمايتي و تشويقي در رابطه با توسعه كسب و كارهاي خانگي، توانسته است گامهاي بسيار ارزشمندي در اين زمينه بردارد. تايوان با اصلاح سياستهاي مالياتي، تعرفه‌هاي گمركي، قوانين حقوقي، رفع محدوديتهاي بازرگاني و صادراتي توانسته است بسترهاي لازم را در ارتباط با ايجاد و توسعه كسب و كارهاي خانگي در يك دهه اخير فراهم سازد. اين كشور با ايجاد پايگاههاي اطلاع‌رساني و تبليغات گسترده در سطح بين‌المللي، موقعيت ممتازي را در ارتباط با بازارهاي خارجي و بازارشناسي براي شاغلين كسب و كارهاي خانگي فراهم نموده است.

در كشور آلمان سابقه كسب و كارهاي خانگي از طريق همكاري افراد واسطه با كارفرمايان توليدي به قرن چهاردهم ميلادي برمي‌گردد. در ايران دلائل عمده و قويتري براي توسعه كسب و كار خانگي بشرح زير وجود دارد كه بايد در كانون سياستهاي دولت قرار گيرد:

1- تحصيلات بالاي نيروي كار و نرخ بيكاري 6/15 درصدي دانش‌آموختگان دانشگاهي

2- نرخ بالاي بيكاري جوانان ( %28 در ابتداي برنامه چهارم )

3- نرخ بالاي بيكاري زنان ( 8/19 درصدي در سال ابتداي برنامه چهارم )

4- نرخ بالاي بيكاري مناطق روستايي ( 3/14 درصدي در سال ابتداي برنامه چهارم )

5- ضرورت جلوگيري از به هدر رفتن سرمايه انساني و استعدادهاي خانمها در راستاي كمك به افزايش چشمگير توليد ناخالص داخلي ( GDP )

6- هزينه‌هاي بسيار سنگين اجاره يا خريد مراكز كسب و كار خصوصاً در كلانشهرها.

7- توجه و علاقه خاص زنان ايراني به مسائل تربيتي و فرهنگي فرزندان

8- علاقه ويژه خانمها براي بروز خلاقيتهاي خود در عرصه خدمت به جامعه از طريق انجام كسب و كارهاي اقتصادي

9- علاقه كم رنگ مردان به كاركردن همسرانشان در فضاي بيرون از منزل

10- علاقه‌مندي زنان به كسب استقلال مالي و اقتصادي

11- كاهش چشمگير هزينه‌هاي توليد و سربار در فعاليتهاي اقتصادي مرتبط با كسب و كارهاي خانگي

 

 

 

نمودار كسب و كارهاي خانگي با ساختار متمركز

 

گروه مشاغل كشاورزي، صنايع روستايي و صنايع تبديلي خرد:

يكي از مهمترين توانهاي ايجاد شده در كشور براي توسعه كارآفريني، حوزه كشاورزي و محيط زيست است. در اين حوزه مشاغلي بشرح ذيل ضمن بكارگيري فنّّاوريهاي جديد با رويكردها و بازارهاي جديد مي‌توان فرصتهاي قابل توجهي در عرصه كارآفريني خلق نمود و تا حد قابل توجهي به توليد ناخالص ملي و توسعه اقتصاد كشور كمك نمود.

 

پرورش كرم خاكي و توليد ورمي‌كمپوست و صنايع جانبي

توليد محصولات ارگانيك در همه زمينه‌ها

توليد گياهان دارويي به روش كاملاً ارگانيك با هدف استحصال بيشترين مواد موثره

توليد و پرورش جوانه‌هاي خوراكي

توليد پودر كرم خاكي جهت تهيه تغذيه تكميلي آبزيان و ماكيان

 

قابليتهاي پياده سازي كسب و كارهاي خانگي:

ظرفيتهاي پياده سازي كسب و كارهاي خانگي به 5 عامل بستگي دارد:

1- مقياس توليد

2- وضعيت و ساختار فناوري مورد نياز

3- سطح تخصصي مورد نياز

4- تهيه مواد اوليه مورد نياز

5- بازارشناسي و بازاريابي

عمده‌ترين مزيتهاي نسبي كسب و كار خانگي:

1- صرفه‌جويي ناشي از حذف خريد يا اجاره محل كار

2- صرفه‌جويي ناشي از حذف هزينه‌هاي رفت و آمد به محل كار

3- صرفه‌جويي ناشي از حذف هزينه‌هاي اضافي انرژي و نيروي كار

4- صرفه‌جويي ناشي از حذف هزينه‌هاي انبارداري

5- صرفه‌جويي ناشي از حذف و يا كاهش چشمگير هزينه‌هاي مالياتي

6- صرفه‌جويي ناشي از كاهش چشمگير هزينه‌هاي سربار

7- انعطاف‌پذيري و شناور بودن زمان كار

8- صرفه‌جوئيهاي ارزشمند در وقت

9- كاهش چشمگير قيمت تمام شده محصول خانگي

10- تبديل شاغلين مزدبگير به خويش كارفرمايان جديد

11- مشاركت فعال و موثر زنان در افزايش توليد ناخالص داخلي (GDP )

12- ساختار ساده و زودبازده كسب و كارهاي خانگي

13- بهره‌وري بالاي نيروي كار و سرمايه در كسب و كارهاي خانگي

14- سرمايه ثابت مورد نياز بسيار كم

 

عمده‌ترين دستاوردهاي ناشي از پياده‌سازي كسب و كارهاي خانگي:

- كاهش چشمگير قيمت خريد، فروش و اجاره واحدهاي اداري و تجاري

- استفاده بهينه از انرژي

- استفاده بهينه از وقت

- افزايش بهره‌وري نيروي كار و سرمايه

- افزايش كيفيت محصولات توليدي

- ارتقاء رقابت پذيري بازار كالا

- كاهش خطرپذيري سرمايه‌گذاري

- محاسبه درآمد مشاغل خانگي و زنان خانه‌دار در توليد ناخالص داخلي توسعه صادرات

- افزايش چشمگير توليد ناخالص داخلي GDP

- كاهش متوازن نرخ بيكاري عمومي در مناطق شهري و روستايي

- معكوس‌سازي جريان مهاجرت داخلي

- تبديل فعاليتهاي قاچاق و غيرقانوني به فعاليتهاي رسمي

- كاهش هزينه‌هاي مبادله و سربار

- كاهش جرم، بزه و اعتياد

- افزايش رضايت شغلي

- بهبود زندگي كاري

- توسعه سرمايه اجتماعي

- ارتقاء ضريب خودباوري و فرهنگي كار

- كاهش شكاف فقر و ثروت

- افزايش ضريب امنيت ملي

- تحكيم پيوندهاي خانوادگي و كاهش آمار طلاق

- استفاده بهينه از سرمايه

- كاهش خطرپذيري سرمايه‌گذاري

- انعطاف‌پذيري نوع فعاليت خصوصاً در رابطه با معلولين و افراد با توانائيهاي جسمي پائين

 

پروژه پيشنهادي پرورش كرم خاكي به عنوان پروژه كارآفريني در سطح هر استان:

مزاياي انجام طرح:

اين طرح با ابعاد و ويژگيهاي چند جانبه خود موجب درآمدزايي مي‌شود در مرحله اول استفاده از كود بيولوژيك توليدي در كشاورزي خانگي و افزايش ميزان كمي و كيفي محصولات و نيز بهبود كيفيت آنها، امكان فروش، فرآوري، درآمدزايي براي خانواده و راه‌اندازي كسب و كار خانگي را فراهم مي‌نمايد و به اين ترتيب به توسعه كارآفريني روستايي كمك نمود. از سوي ديگر با نهادينه‌شدن ابتكار و فرايند اجرايي آن در روستا، خانواده با افزايش توليد كود بيولوژيك مواجه شده و مي‌تواند به راحتي اقدام به فروش آن نمايد.

با توجه به حجم زباله‌ها در سطح خانواده‌هاي روستايي به طور متوسط پس از سه هفته، يك دوره تبديل به پايان مي‌رسد و محصول توليدي آماده است. با استمرار تبديل و توليد، توليد اضافي ايجاد شده و انگيزه‌هاي فروش و ساماندهي به شكل كارگاه پرورش كرم خاكي و توليد ورمي‌كمپوست فراهم مي‌شود.

علاوه بر آن گروه‌هاي زنان نيز مي‌توانند از مخاطبان اصلي اين طرح باشند و با هدف اشتغال‌زايي و راه‌اندازي كارگاه پرورش اقدام به توليد محصول اصلي ( ورمي‌كمپوست ) و محصولات جنبي مانند چاي كمپوست، پودر كرم خاكي و ... نمايند و با آموزشهاي كاربردي مناسب نسبت به بازاريابي آن محصولات اقدام نمايند.

اين طرح مي‌تواند در مراحل اوليه براي زنان سرپرست خانوار انجام شود و در قالب شركتهاي تعاوني شكل گرفته و با همكاري دفتر امور زنان واحدهاي اداري استانها، اقدامات موثر براي معرفي محصول به بازار انجام گيرد.

نتايج ارزشمند طرح:

- كاهش قابل توجه در استفاده از كود شيميايي و سموم علف كش

- بازيافت بهداشتي زباله‌ها و رفع آلودگي و بيماريهاي مرتبط با آن در روستاها

- رفع آلودگي منابع آبي و خاك كه با سموم و كودها آلوده شده‌اند.

- ارتقاي سطح اقتصادي خانواده با راه‌انداي كسب و كار در اين زمينه

- ايجاد فرصتهاي كارآفريني و اشتغال در مناطق روستايي و در بخش كشاورزي و محيط‌زيست و جلوگيري از مهاجرت به شهرها

- ارتقاي سطح آگاهي و شناخت نسبت به اهميت بازيافت و نقش زيست محيطي و اقتصادي آن، چه در زندگي شهري و چه روستايي

- كاهش توليد محصولات شيميائي با كمك كودهاي بيولوژيك و توليد محصولات ارگانيك و سالم

 

پيشينه اجرايي طرح:

امروزه در بسياري از كشورهاي پيشرفته و صنعتي دنيا هم به منظور بازيافت بهداشتي زباله و هم خلق فرصتهاي جديد در عرصه كارآفريني و نيز كاهش مصرف سموم شيميائي، اين طرح هم در سطح كوچك، متوسط و بزرگ در دست اجراست. در سطح دنيا امروزه با حمايت سازمان خواروبار جهاني- فائو طرحهايي با عنوان ترويج كشت محصولات خانگي در برخي كشورها مثل يمن و فيليپين اجرا نموده و تأثير آن را در تغيير الگوي تغذيه و حفظ سلامت اعضاي خانواده و كاهش هزينه‌هاي درماني مورد بررسي قرار داده است. در ساير كشورها نيز آموزش توليد كود بيولوژيك متناسب با شرايط خانگي طراحي و اجرا گرديده است كه به طور دائمي خانواده‌ها با اين طرح و فوايد عملي آن در منازل آشنا مي‌شوند و از فوايد آن بهره‌مند مي‌گردند. در ايران نيز برنامه كمكهاي كوچك محيط‌زيست سازمان ملل اين پروژه را با همكاري وزارت كشور، سازمان محيط‌زيست و جامعه محلي در يكي از روستاهاي رامسر اجرا نموده است كه اميد است با پيشنهاد اين طرح و در نظر گرفتن شكل استاندارد و كاربردي آن و نيز نتايج ارزشمند و مفيد آن براي خانواده‌ها و توليد‌كننده‌ها ضرورت انجام آن در تمام مناطق تشريح و عملي گردد.

در سطح تجاري و كارگاهي، تهيه كود بيولوژيك ورمي‌كمپوست در استانهاي كرمانشاه و شيراز و چند استان كشور از طريق بخش خصوصي اجرا شده و در حال حاضر توليدات آن صادر مي‌شود. بخش خصوصي به دليل ارزآوري، از اين پروژه حمايت نموده و شركتهايي در قالب اجراي طرح پرورش كرم خاكي و توليد ورمي‌كمپوست، عرضه محصولات اصلي و فرآوري شده، خدمات مشاوره جهت راه‌اندازي كارگاه پرورش و ... و نيز فعاليت در بخش صادرات محصولات و تجهيزات اين حرفه مشغول هستند كه اين شركتها آمادگي خود را جهت بازاريابي و فروش اين محصولات اعلام نموده‌اند.

شايان ذكر است اين طرح در هر سه سطح كوچك ( سنتي )، متوسط و وسيع ( صنعتي ) قابل اجرا مي‌باشد.

مراحل انجام كار:

در ابتدا ضمن هماهنگي با مسئولين ذيربط در هر شهرستان، يك روستا به شكل نمونه براي كار انتخاب مي‌شود.

مرحله اول: برگزاري جلسه توجيهي و آموزشي طرح با مديران ترويج و كارشناسان امور زنان و نيز كارشناسان مرتبط با طرح، پيرامون اهداف، فوايد و نتايج و محتواي طرح

مرحله دوم: برگزاري و اجراي كارگاه دو روزه در دو قالب تئوري و عملي براي مخاطبان اصلي طرح شامل زنان سرپرست خانوار، دهياران و ...

 

آموزش در بخش تئوري شامل:

اهداف و آشنايي با طرح، فوايد و مزايا، آشنايي با فوايد، ويژگيهاي كود ورمي‌كمپوست، آشنايي با گونه‌هاي مناسب براي پرورش، تأمين شرايط مناسب محيطي و شرايط نگهداري، آشنايي با شرايط و نحوه برداشت، آشنايي با ادوات و تجهيزات مورد نياز با ابعاد فني و اقتصادي طرح

 

آموزش در بخش عملي شامل:

نحوه عمليات اجرايي طرح در هر مرحله و به صورت گام به گام، تأمين شرايط محيطي مناسب راه‌اندازي كارگاه، امكان سنجي مناسب جهت انتخاب و راه‌اندازي كارگاه، آشنايي با محصولات جانبي، آشنايي با توجيه عملي و اقتصادي طرح

مرحله سوم: مشاوره و آموزش كاربردي براي احداث كارگاه خانگي پرورش كرم خكي و توليد ورمي‌كمپوست

مرحله چهارم: آموزش مستمر ضمن عمليات اجرايي كار و بررسي مقايسه‌اي طرحهاي مشابه انجام شده در ديگر كشورها با استفاده از ابزار ترويجي مناسب.

مرحله پنجم: بازديد مستمر از كارگاه‌هاي خانگي و صنعتي پرورش كرم خاكي

مرحله ششم: ايجاد زمينه‌اي براي معرفي و عرضه محصول با حمايت سازمان جهاد كشاورزي از طريق شركت در نمايشگاه‌هاي تخصصي در داخل كشور و نيز ارائه محصول در پايانه‌هاي گل و گياه داخل كشور و ...

نكته: مراحل اجرايي كار با هماهنگي بخشهاي ترويج و امور زنان در شهرستانهاي مربوطه انجام خواهد گرفت.

 

باتشکر از ارسال کننده مطلب : آقای خسرو سلجوقی

 

 

 

 

عضویت رایگان در خبرنامه

 
  با عضویت درخبرنامه مـدیران و ورود پست الکترونیــک خـود از مزایــای دریافـت لینــک دانلود رایگان فیلم کلاسها، همایـش ها ،لینک دانلود کتب مدیریتی و شرکت با تخفیف در کلاسـها و سمینارهای کوتاه مدت  بهره مند شوید  
 

نام خانوادگی
پست الکترونیک

 
 
 
  برگشت منبع سایت مدیران
www.modiran.ir
 

 

 
 
 
 

 

      MBA یکساله MBA حرفه ای ONE YEAR MBA - 1 YEAR MBA دوره MBA کلاس MBA سمینار MBA کنفرانس MBA